söndag, november 23, 2008

Bokmoms är fina grejer!

Nej. Det här ska inte bli ytterligare ett inlägg av typen "Staten tar alla mina pengar!" - man måste helt enkelt älska det snillrika i konceptet 6% moms! Jag frågar mig dock varför man inte tillämpar detta på all sorts kultur?! Skatteverket informerar:

25 % moms är den generella skattesatsen som gäller på de flesta varor och tjänster. 12 % moms är det på t.ex.

* livsmedel
* hotell
* camping
* konstverk som konstnären säljer själv.

6 % moms är det på t.ex.

* allmänna nyhetstidningar
* böcker och tidskrifter
* taxi-, buss-, flyg- och tågresor i Sverige
* transport i skidliftar
* teaterbiljetter
* biobiljetter
* konserter
* cirkus, djurparker
* idrott
* liftkort.

När du lägger på moms ska du göra det på hela beloppet som kunden betalar för varan och tjänsten med undantag för eventuell ränta.

Skattesatsen 6 procent gäller ofta, men inte alltid, inom kulturområdet.

"Ofta, men inte alltid..." - tre av mina favoritformer av kulturintag; film, musik och tv-/datorspel berörs inte av denna givmildare form av beskattning. I alla fallen handlar det om skrivna verk, men olika tolkningar - inte helt olikt en översättares tolkning av ett originalverk.

Däremot är det endast 6% moms på ljudböcker (bok inläst på cd-skiva eller annat medium) vilket är väldigt trevligt, men ibland kan skillnaden mellan ljudbok och musik vara väldigt liten.

I väntan på en lagändring får jag nöja mig med att frossa i billiga böcker. Idag blev det en kvartett bestående av ett skönlitterärt alster, två fackböcker och en bok om, vad författaren kallar, "krigardiet". Jag är väl inte direkt tjock, men känner att jag ofta slarvar med maten - "krigardieten" går ut på att man äter en sparsam frukost (jag: två koppar kaffe) och sen fastar hela dagen innan man belönas med ett rejält, kolhydratfattigt mål på kvällen. Låter som att jag redan står på tidigare nämnda diet, så det blev ett inköp. Mer om detta när paketet dyker upp i brevlådan.

Inga kommentarer: